Porównanie kosztów i korzyści (usługi)
rss feed

Porównanie kosztów i korzyści (usługi)

Niewątpliwe korzyści uzyskuje się wreszcie przez grupowanie wykonywania usług, na które zapotrzebowanie nasila się okresowo. Dobrym przykładem jest w tym przypadku praca działu konserwacji i remontów w fabryce. O każdej porze roku dział ten ma do wykonania określone prace. Zimą zwraca się szczególną uwagę na ogrzewanie, wilgotność powietrza i oświetlenie. Latem można zająć isię malowaniem, czyszczeniem, budową. Jeśli można wykorzystać tych samych pracowników do wykonywania wszystkich tych prac, cała grupa będzie równomiernie obciążona w ciągu całego roku.

Zwrócenie maksymalnej uwagi na porównanie kosztów z korzyściami wynikającymi z danego ty-pu usług jest sprawą niezmiernie ważną. Nie da się zaprzeczyć, że pośpiech w zatwierdzaniu rozbudowanych budżetów działów usługowych uniemożliwia wnikliwą analizę wysuwanych żądań, niedokładnie sprecyzowanych postulatów i mglistych zapowiedzi oszczędności. Pośpiech taki można zauważyć szczególnie w dobrze prosperujących przedsiębiorstwach, które przez kilka lat mogą sobie pozwolić na różne luksusy lub przedsiębiorstwach, których wysokie zyski obciążane są wysokimi podatkami w tym przypadku dyrektor przedsiębiorstwa będzie dofinansowywał usługi, gdyż każdy dolar wydany na ten cel będzie kosztował przedsiębiorstwo tylko 18 centów. Nieuchwytnych kosztów i korzyści jest tak wiele, Że dokładne wyliczenie ich jest właściwie niemożliwe.

Właśnie dlatego jednak powinno się szczególnie wnikliwie analizować wszelkie propozycje rozbudowy działów usług. Pominięcie tego może doprowadzić do takiego wzrostu narzutów, że aby nie ponosić strat przedsiębiorstwo musiałoby w kolosalny sposób zwiększyć ‚swoje obroty. Niebezpieczeństwo tkwi również w tym, że wysokie koszty stałe mogą utrudniać działalność przedsiębiorstwa w okresie niewielkiej nawet recesji.

Leave a Reply